lördag 21 maj 2011

Livet på landet



Strax innan middag var vi ute och plockade årets första nässlor. Säsongen har precis börjat här uppe i Luleå. Jag älskar nässelsoppa och nässelbullar. Vi åt en hel del sånt när jag läste till Friskvårdskonsulent, och det liksom hängt med mig sen dess. Vi konstaterade att vi ska en vacker dag flytta ut på landet, plocka nässlor, odla vinbär, ha stora fruktträd, plocka svamp osv. Däremot är det svårt att hitta rätt ställe, och nu när barnen är små så vill man gärna ha nära till dagis/förskola, vårdcentral, diverse aktiviteter etc. Vi kommer aldrig att sluta leta efter drömhuset. Tills vidare tar vi vad vi får.


Surdegsbrödet blev väldigt gott. Däremot tror jag att det är nåt fel på vår ugn, för brödet såg lite väl färdigbakat ut 20 min innan det skulle vara klart. Så jag sänkte temperaturen från 225 grader till 175 grader, allt för att rädd mitt brödprojekt. Till brödet åt vi en potatis- och purjolökssoppa. Jag hade i lite röda linser också, för att öka näringsinnehållet. Ska alldeles strax göra i ordning mina nyplockade nässlor, de ska få ligga i vattenbad och sedan förvällas. Imorgon blir det nässelsoppa till lunch. Längtar redan!

1 kommentar:

Frida - fridasbetraktelser sa...

Oj, nässelsoppa.. det skulle jag aldrig prova. Inte ens om du bjöd ;-)