måndag 16 maj 2011

Klimatmat



Jag önskar att vi hade råd att handla endast ekologisk mat. I dagsläget handlar vi oftast sånt som håller länge och som vi förbrukar lite av, exempelvis ketchup, mjöl, bönor, linser, konserver m.m. Sen brukar vi även köpa ekologiska rotfrukter och bananer, och en hel del mejerivaror. Ägg köper vi ibland ekologiska, eftersom vi i veckan äter ca 20 ägg, alltså 80 ägg i månaden. Det blir rätt mycket dyrare om man skulle köpa ekologiskt varje gång. Men vi försöker. Däremot skulle jag vilja ha råd med ekologisk fisk, kött och frukt, och mer grönt. Jag tycker ekologisk mat smakar godare, och säkert är det inte endast smaken som är den avgörande faktorn utan även samvetet. Jag vill hur som helst rekommendera en sida, Majas klimatmat, som fokuserar mycket kring det här med mat som är snäll mot vår jord och hur man äter efter säsong. Jag är i alla fall jätteglad för nu är det nässelsäsong. Nässelsoppa och nässelbullar är bland det godaste jag vet. Och sjukt nyttigt!

Inga kommentarer: