tisdag 3 maj 2011

Hus hus hus!



Årets mode är verkligen mamma-vänligt. Alla dessa toppar, linnen och blusar med knappar framtill är riktigt bra när man har fått barn. Då slipper man slita av sig plagget så fort man ska amma. Jag lovade mig själv att jag inte skulle beställa mer från H&M, men det kliade i fingrarna och så slank det ner några toppar till. Jag vet ju hur det lär bli med en bebis som kräks hela tiden. Då vill man ha många ombyten. Som dessutom inte kostar skjortan, som andra amningskläder kan göra. Dessutom vill jag ha kläder som jag kan använda senare också, tänker ekonomiskt och långsiktigt.

Idag är lillan på dagis ett par timmar. Jag borde åka ner till stan, men stunden framför datorn är betydligt mer avkopplande än något annat. Jag surfar på inredning, barnkläder, mattips, häftiga bloggar osv. Och fåglarna kvittrar på i bakgrunden. Vem behöver musik?

Jag tänker på hus när jag lägger mig och på hus när jag vaknar. Micke undrar varför jag har blivit så plötsligt intresserad utav all inredning. Det har alltid varit mitt intresse, men nu mer än nånsin. Jag tror själv att jag flyr från vår kaos. Har fortfarande ett berg utav ouppackade kartonger. Börjar fundera i fall man verkligen behöver allt. Det har legat däri i snart 3 månader, och jag saknar inget direkt. Slängde en hel sopsäck med kläder (gav bort till Myrorna), och jag tror att det kommer bli en säck till. Kläder som är för små, som jag ändå inte vill ha. Kläder som jag inte står för, som var inne en gång i tiden eller för att jag gillade en speciell färg. Jag vill börja om, köpa sånt som är vackert. Som tar fram min identitet. Som förskönar. Jag har förmodligen tittat för mycket på Trinny & Susanna. Men jag vill inte ha kläder som jag hade för flera år sedan. Det finns många minnen kvar i kläder, och jag vill inte bli påmind. Jag vill blicka framåt och bli en bättre version av mig själv.

Det gäller inredning också. Vi känner att vi befinner oss lite i limbo. Där vi knappt vet om det är ens värt att packa upp allt. För om det skulle bli så att vi hittar ett hus, så flyttar vi härifrån lagom till sensommaren/hösten. Vi köper, totalrenoverar, flyttar in. Klart. Eller så tar vi beslut om att bygga och då blir det ett helt annat projekt. Och klart förmodligen först nästa vår. Det blir bra vilket som, men många beslut måste tas innan dess. Nu ska jag ringa Arbetsförmedlingen.



Inga kommentarer: