tisdag 17 maj 2011

Lilla magen





Precis varit och lämnat lillan på dagis. Till och med personalen reagerar på att magen är så låg nu. Det har den varit i ett par veckor, och det är ju klart ett tecken på att bebisen fixerar sig. Som det känns nu så är den fixerad, men jag kan ha fel. Jag är inte direkt proffs på det här med graviditet eller att föda barn, bara för att man har gjort det en gång, men mycket känns bekant. Så magen har verkligen "trillat ner", och det spekuleras hej vilt ang vilket kön det kan vara. Jag tror inte på sånt, anser det vara tramsigt. Min mamma sade till exempel att flickor föds tidigare, pojkar senare. Men sen rättade hon sig själv då hon kom på att hennes ena barnbarn (flicka) föddes tre veckor för tidigt och hennes andra barnbarn (också en flicka) två veckor efter BF. När jag var gravid med Minea sade halva släkten att det var en flickmage, och resten sade att det var en pojkmage. Alla kvinnor har olika utseende på magen för att alla är olika långa, tjocka, smala, vältränade. Jag hade större mage med Minea eftersom jag åt mycket skräp. Pommes, flottiga raggmunkar, choklad, kakor, glass. I mängder. Den här graviditeten har jag varit mest sugen på sånt som är nyttigt och bra för mig och barnet. Jag har gått upp lika mycket på vågen, men det har fördelats på ett annat sätt.


Igår läste jag om träning efter graviditet. I Sverige rekommenderar man lätt träning efter ca 12 veckor, där styrketräning och bålstabilitet ska ingå. Man ska undvika träning med hopp fram till 6 månader efter förlossningen. Promenader kan man börja med direkt, och lättare pilates. Jag har inte kunnat träna något under den här graviditeten eftersom foglossning kom tidigt den här gången. Så jag har gått och längtat efter promenader i 9 månader! Det är tur att det är sommar snart, så jag kan rulla barnvagn och njuta av min smidighet när barnet har ploppat ut. Och så vill jag träna upp mina ryggmuskler. Jag är så svag i ryggen. Själva vikten får liksom sköta sig själv i början, det är inget jag lägger energi på de första månaderna. Vill mest återfå styrkan i kroppen. Däremot hindrar det oss inte från att börja äta nyttigt igen, införa lördagsgodis, sluta med halvfabrikat och frossa i frukt istället. Så att vi blir pigga, fräscha, energifulla familjen.



Hittade en jättebra matblogg igår på nätet, Pickipicki, som dessutom har fått priset som den bästa. Jag googlade på nässelrecept och då dök den upp. Jag blev så inspirerad att jag slängde genast ihop en surdeg som ska stå ett par dagar, och sen ska det minsann bakas bröd! Husmor är tillbaka! Är också väldigt sugen på att skaffa boken "Råsmart familj", som innehåller en massa nyttiga recept för en hel familj. Ska först kolla om den finns på biblioteket.

Inga kommentarer: