tisdag 4 oktober 2011

När en diet går till överdrift

Idag är det Kanelbullens dag. Jag har minsann tänkt baka, trots att jag försöker dra in på kolhydraterna. Men en bulle ska jag äta, för det får inte bli nån extrem diet utav det hela.
Jag hittade ett recept på nätet idag av en slump. LCHF Kanelbullar. Det låter fruktansvärt löjligt. Jag trodde nämligen att när man åt enligt en diet, så innebar det att man uteslöt vissa saker. LCHF står ju för Low Carb High Fat, alltså LÅGT kolhydratinnehåll. Vad tror ni förekommer i bullar? Kan det vara kolhydrater i form av socker och mjöl? Sist jag kollade så var det så. Varför måste man envisas med att allt ska vara som "vanligt" när man äter då enligt LCHF? Varför inte bara hålla sig till det som dieten förespråkar? Men det är ju klart, man måste vara häftigt genom att följa denna diet till och börja med, och så ännu häftigare genom att äta precis som ALLA andra. Så när man hittar ett recept på kanelbullar som innehåller björksocker, gluten och fett så tycker man faktiskt att det här med LCHF har gått till ren överdrift. Dieter i all ära, det funkar säkert för vissa. Jag tillämpade själv en LCHF-liknande diet när jag försökte gå ner efter min första graviditet, och det hjälpte. Men då hade jag frukt som kolhydratkälla, annars hade jag blivit knäpp. Och egentligen så ändrade jag bara på mina kostvanor, motionerade och slutade äta godis och choklad i kopiösa mängder. Och plötsligt var 18 kg borta. Jag hoppas att ni äter nån kanelbulle idag, mest bara för att det är så himla gott! Och inte nån hittepå kanelbulle! Tack!

2 kommentarer:

Malin sa...

Håller med! :-)

Talltita sa...

ja, någon måtta får det vara. Om man nu vill hålla på LCHF så varför inte skipa kanelbullen helt och hållet då. Nej, man lever en gång och låt oss njuta lite av goda kanelbullar och godheter men med måtta.
Min älsk har gått ner snart 20 kg och han går inte på någon diet. Bara man äter hälsosamt och motionera så går man ner eller håller sin vikt...:)