onsdag 26 oktober 2011

Ljuv musik


I lördags var jag och Micke på vår tredje konsert med Melissa Horn. Och som vanligt var det en helt magisk kväll. Stämningen var betydligt mysigare än de andra två gångerna, eftersom den här kvällen var helt och hållet Melissas. Inte UmeOpen med en blandning utav olika artister, där publiken var betydligt yngre än oss och där folk skrek "f*n vad snygg du är" mitt under en låt. Och förra årets utomhuskonsert under Lule Kalaset, som också bestod av en yngre publik som lade mest fokus på hångel än den fantastiska musik som strömmade ut ur högtalarna.

I lördags var det mammorna och deras döttrar, tjejgänget och de gifta/sambos som var där. Moget och stämningsfullt. Hon genomförde en blandning utav gamla och nya låtar, men med mest fokus på den nya skivan. Så klart. Ändå var "Jag kan inte skilja på", "Kungsholmens hamn", "Långa nätter", "New York" och "Som jag hade dig förut" självklara publikfavoriter. "Kungsholmens hamn" genomfördes solo utan bandet, och den berörde oss allihop. Fantastiskt.

Hon berättade om den gången då hon skulle spela nya skivan för sina föräldrar och pappas kommentar var "är du verkligen så deprimerad som du låter? Folk kommer ju och tro att du är självmordsbenägen". Och mycket riktigt är den nya skivan väldigt deppig och låg, men väldigt personlig. Låten "Mardrömmar" är skriven under en tid då hon gick igenom en jobbig period och drömde mycket mardrömmar. Jag tycker det är härligt att en artist kan öppna sin själ så här mycket och låta oss få en inblick i hennes känslor. Det är inte många som vågar vara så sårbara. Det tycker jag är väldigt modigt.

Hon är alltid klädd i svart på scenen, sticker aldrig ut. Då kan man istället lägga fokus på sången, rösten, känslan. Och hennes musik är ren terapi för själen, som en medicinburk på recept. Varje konsert är en investering för välbefinnandet, värt vartenda krona. Istället för en billig tröja på H&M som ändå slits ut, kan jag bevara det här minnet inombords för all framtid. Hon avslutade med "Falla fritt", och det var helt magiskt, soundet träffade rakt in i själen. Tack!

2 kommentarer: