fredag 11 februari 2011

Väderdeppig


Kom precis hem från stan. Snön vräker ner och det finns inga som helst vårtecken i luften. Skåne har plusgrader och det har verkligen inte vi här i Norrbotten. Känns konstigt att strosa omkring i butiker som har tagit fram alla vårens trender och nyheter. För en kort sekund tror man att det är strålande sol och varmt ute, men så fort man går ut ur butiken blir man påmind om hur mycket vinter vi har. Jag har fortfarande inte blivit en äkta norrlänning. Jag måste lära mig att uppskatta vintern, lära mig att ta vara på snön och hitta på diverse vinteraktiviteter så att tiden går fortare. Jag älskar maj, för då får vi vår här uppe vi också. April ska vi inte ens prata om. Det är min värsta månad. Men det återkommer vi till sen. Var inne på Mique och Pentik och tog med mig en hel del idéer hem, dock inte en enda pryl fick följa med. Jag ger mig själv en klapp på axeln för att jag inte köpte en enda pryl. Jag ville köpa massor, men jag har helt enkelt inte råd den här månaden. Men jag vet vad jag vill ha, hur jag vill inreda vår kommande lägenhet. Jag längtar.

Jag är så trött på uttrycket "shabby chic". Jag tycker om den lantliga stilen, men med måtta. Det får inte bli för mycket med massa helgonfigurer och kors hit och dit. Jag älskar loppisfynd, som berättar en historia. Men att köpa slita grejer för dyra pengar, det ser jag ingen mening med. Då föredrar jag en annan term, "happy chic", gamla saker som man målar om i färgglada färger. Lite vintagestil, retro, men med klass. Det får inte bli för rörigt, det ska fortfarande finnas ett tema. Men det är ju jag det.

Satt en stund för mig själv på biblioteket och bläddrade i diverse inredningstidningar och några böcker. Helt plötsligt upplevde jag värsta förkylningsattacken. Och dessutom lite feber på det. Tror att min lilla tjej har smittat mig med en ny förkylning, den förra hade inte ens gått över. Nu börjas det. Dagissjukan. Vab-dagarna. De eviga förkylningarna. Jag har något att se fram emot. Jag längtar inte.

Inga kommentarer: