torsdag 24 februari 2011

Cravings & Umeå


En gravid kvinna brukar ha cravings, det vet de flesta om. Jag är inget undantag. Jag har haft cravings på pommes under båda mina graviditeter. Men vad som skiljer sig den här gången från förra är att jag är sugen på fisk, grönsaker, bönor och frukt. Förra gången var det mest stekt, flottig mat som tillagades. Gärna mycket fett och kolhydrater, inte så mycket protein. Kanske blir det ett annat kön den här gången, eller så är det bara ren slump att det har blivit så.

Idag när jag kom från stan slängde jag ihop en sallad på kidneybönor, bulgur, ägg, tonfisk, gurka, tomat och avokado. Så himla snabbt och så himmelskt gott. Tänkte genast tillbaka till mina Umeå-tider då jag pluggade till kostekonom, då man hade mycket tid att lägga ner på nyttig och god mat. Fast sen blev jag sjävklart sugen på kladdkakemuffins som jag bakade för några dagar sen.

Ikväll blev jag så vansinnigt sugen på buschetta, och detta tillagades ganska snabbt. Färska kryddor är alltid en favorit, och gärna färsk basilika. Så nu ska jag skära lite färsk ananas i mumsbitar och njuta en smula. Sen blir det läggdags. Imorgon ska jag nämligen till min älsklingstad i hela världen: Umeå! Min fina man överraskade mig igår med en resa dit, så jag får umgås med vänner, fika på stans underbara fik, äta vegetariskt på Roast, strosa omkring i centrum och bara njuta. Helgen kommer bli underbar!

Inga kommentarer: