måndag 7 mars 2011

Den lever sitt eget liv


Min mage lever sitt eget liv. Den rör sig, buffas och knuffas. Bebisen har blivit så pass stor nu att den gör sig påmind. Jag brukar ligga i sängen och knuffa tillbaka, då får jag alltid svar. Jag undrar innerligt vad det är för filur där inne? Är det en grabb eller en tjej? En med snippa eller snopp? 14 veckor kvar, tiden bara rinner iväg. Men jag är samtidigt glad över att det går fort, för då får jag kela, gosa, lukta på bebisen snart. Solen skiner utanför, fåglarna kvittrar, jag tror minsann att det är vår i luften. Och efter vår kommer sommar. Och i sommar blir vi en större familj. Det här kommer bli den bästa sommaren nånsin. Oj vad jag längtar!

Dagens i-lands problem: vi har inte längre alla kanaler! 3:an och 5:an saknas. Det ingår inte i utbudet. Vilket skämt! Däremot har jag börjat se mer på kanal 1 & 2, och Tv 4, och jag måste säga att det går en hel del bra program på dessa kanaler. Jag kanske har blivit vuxen, vad vet jag? Sen har vi ju börjat diska för hand. Och jag måste säga att än så länge så är det inget bråk om disken. Ännu en grej som får mig att inse att jag förmodligen har samlat på mig en och annan vuxenpoäng genom åren. Det enda knepiga är ju tvätten. Vi har numera en tvättstuga, ingen tvättmaskin hemma. I vanliga fall skulle jag inte ha klagat, för jag har nån förkärlek till tvättstugor, men nu när man har en 1-åring och dessutom börjar närma sig "höggravid" så är det inte lika lätt. Jag som älskar att tvätta! Kanske investerar i en tvättmaskin när bebisen kommer, i fall h*n är en kräkfontän. Det får man liksom unna sig.

Igår bestämde vi (äntligen) vilka tapeter vi ska ha. Vi har en bofond men tyvärr räcker inte pengarna till för att få arbetet gjort i alla rum. Så vi har valt att tapetsera hallen och vardagsrummet, med arbete och allt, och sen har vi valt ut tapeter till Mineas rum och köket, men detta arbete ska vi utföra själva. Vårt sovrum får vänta tills vi är klara med det andra, så vi slipper ta på oss allt för många projekt samtidigt. Dessutom räcker inte bofonden till tapeter till vårt sovrum, så vi får bekosta lite själva. Men än så länge går det att stå ut. Det blir i alla fall ljusa men mönstrade tapeter.

Igår var jag riktigt huslig. Jag hade lite frysrensning på egenplockad svamp. Så en blandning av karl johan, kantareller, smörsopp mm åkte ner i lite stekt köttfärs med lök och kryddor, och som fick bli fyllning i crepes. Så himla gott! Detta var lunchen. Till middag gjorde jag köttfärslimpa med ugnsbakade grönsaker och sås till. Två rätter av ett paket köttfärs. Billigt, gott och varierande. Blev dessutom några matlådor till Micke. Tummen upp! Idag har jag tagit fram torskfilé som jag tänkte göra i ugnen med krossade tomater, creme fraiche, lök och kryddor och kokt potatis. Ett recept som min fina man lärde mig för nåt år sedan. Enkelt & sååå gott!

Inga kommentarer: