lördag 15 januari 2011

Second hand, pizza & chai latte


Lördag. Jag älskar lördagar. Speciellt lördagsmorgon. Idag gick jag upp innan familjen hann vakna, satte mig vid dator och surfade i lugn och ro. Nu är det inredningsbloggar som står på intresselistan. Fick ett stort sug efter second hand-butiker. Så när de övriga vaknade åt vi frukost, och sen åkte vi till Kronan. Vi hittade en jättefin docksäng, pussel och en leksak. Självklart såg jag massvis med potentiella "måla om"-möbler. En bänk till hallen, en bokhylla till Mineas rum, speglar, soffbord m.m. Men då vi ska flytta om 1½ månad så är det ganska onödigt att köpa på sig en massa möbler som man sen måste bära omkring. Så möbelshoppingen får vänta ett tag till. Vi mötte även upp Mineas farmor och lämnade över lilltjejen till henne. Så nu är vi barnfri några timmar. Micke ska göra klart fläkten i köket, jag har precis lagat 4 st pizzor. Hittade ett recept på deg som var helt fantastiskt bra. Tv-kocken Leila Lindholm står bakom detta pizzadegsrecept.

Leilas pizzadeg

50 g färsk jäst
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
0.5 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special

1. Blanda jäst, socker, salt, olja och fingervarmt vatten (37 grader) i en degbunke.

2. Rör i mjöl, lite i taget, tills du får en fast och elastisk deg. Spara resten av mjölet till utbakning.

3. Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 25 minuter.

4. Dela degen på 4 bitar och baka ut dem med kavel på mjölat bakbord.

Jättegoda blev pizzorna, riktiga "köpespizzor".

Måste dela med mig utav ett annat recept som vi har börjat göra allt oftare hemma hos oss. Det är faktiskt recept på "Chai Latte", riktigt caféaktigt. Micke hittade receptet på baksidan utav ett Chai te-paket från Indiska.

Man tar 1 tsk chai till drygt ett halvt glas kokande vatten, låt dra i ca 5 min. Söta med 1-2 tsk socker. Fyll på med varm, lättskummad mjölk. Dekorera med kanel. Njut!





Inga kommentarer: