måndag 24 januari 2011

Nöjd med tillvaron


Måndag. När jag vaknade 06.35 idag så trodde jag att det skulle kännas tungt att gå till jobbet. Men dagen gick jättebra. Helt plötsligt var den slut. Jag hade som vanligt ont i bilen hemåt, men då visste jag också vad som väntade där hemma. En man som skulle åka till Eksjö och vara borta i två nätter, och en dotter som skulle bli hämtad av svärmor och sova över där lika många nätter. Jag kan inte ta hand om Minea ensam på nätterna när jag jobbar och måste gå upp kl 6 på morgonen. Hon vaknar fortfarande lite då och då, och det går inte ihop med jobbet. Så nu ska jag vara både utan man och dotter i två nätter. Känns jättekonstigt.

Maten stod på bordet när jag kom hem. Det finns inget finare man kan få när man kommer hem trött och hungrig. Det är kärlek det. Sen var det iväg till Kronan (second hand) och jaga lite böcker bröderna Forsberg hade lämnat där av misstag. Hittade en tiondel. Resten var sålt tyvärr. Årets goda gärning. Får se det som välgörenhet. Hade fruktansvärd separationsångest för ett par dagar sedan, men man måste släppa det och gå vidare. Micke är betydligt mer knäckt än mig för att allt är borta. Böcker värda flera tusen kr. Tungt. Men som sagt, välgörenhet.

Väl hemma var det mest puss och hej i hallen och sen åkte mannen min med taxi mot flygplatsen. Så jag och lillaskruttan satte oss i soffan och såg ett par avsnitt av "I drömmarnas trädgård". Hon älskar verkligen sin Iggle Piggle. Och jag älskar att ha henne i knäet under tiden. Tur att ett avsnitt är 30 min långt. Man får njuta så länge det varar.

Ska alldeles snart lägga mig. Men det var lättare sagt än gjort. Det är ju rätt så great att göra saker för sin egen skull. Nu sitter jag och lyssnar på lite countrypop i form av Keith Urban, har precis gjort apelsinjuice på färskpressade apelsiner, ätit ekologisk choklad och så har jag hittat till en alldeles underbar blogg www.underbaraclara.nu
Min vän Maya nämnde den här bloggen redan för några år sedan, men jag fastnade inte riktigt då. Kanske inte var mogen för den. Men den är helt underbar. Jag älskar den inredningsstilen. Så jag! Lantligt med färg. Mönster, struktur, gammalt, återanvänt, miljövänligt. I love it! Jag vill också ha ett hus på landet. Underbart.

Ska ta mig ett bad nu. Hittade en Lush-badbomb när jag rensade bland alla prylar. Fick den av min vän Anna, som hade köpt den när hon jobbade på Irland. Det var fleeera år sedan. Så den var lite torr. Jag hade sparat den till ett speciellt tillfälle. Doftar banan och gör huden alldeles gudomlig. Använde halva igår, så nu har jag "the better half" kvar. Sen ska jag krypa ner i vår nybäddade säng, virka några mormorsrutor och läsa boken som tillhör Maya. Förlåt vännen för att jag fortfarande inte lämnat din bok, men nu ska jag läsa den! Dagens bloggbild är från Claras blogg, tyckte motivet och citatet var klockrent.

Ha det!

2 kommentarer:

Talltita sa...

Jag läser med hennes blogg...väntar på att hennes bebis ska komma. Man har ju väntat i 9 månade nu på att lilla ska komma. Så blir det när man följer bloggar.
Hoppas du får ha det bra nu när du är hemma själv. :)

Maya sa...

finfina magdalena! jag visste att du skulle tycka om bloggen =) själv så älskar jag den. tycker också det är fantastiskt att få följa din blogg. det känns inte som att vi är så långt ifrån varandra på något knasigt sätt... en bok som är min?! håll hårt i den och säg inte vilken det är för då kanske jag saknar den... ta hand om dig kära magdalena!!