onsdag 19 januari 2011

Förändringar

Igår var jag på jobbet för första gången på nästan tre veckor. Det har varit julhelg, nyårshelg, jag har varit ledig och sen har jag varit lite krasslig. Hade fruktansvärd jobbångest, delvis för att jag kände mig osäker på i fall jag klarade av jobbet och delvis för att jag har fått ganska mycket foglossningsbesvär. Men det gick bra, bättre än förväntat. Idag var det samma där, gick ganska bra. Har förstått nu att jag har en ganska så fantastisk chef. Som visade väldigt mycket omtanke och hade full förståelse för att jag har fått mycket graviditetsbesvär. Lite synd att jag ska sluta sista januari. Hade jag mått bra så hade jag fortsatt utan problem. Jag får helt enkelt återvända efter mammaledigheten.

Jag har funderat mycket kring vår ekonomi på sistone. Vi har det inte knapert, utan har det rätt så "medelsvensson". Däremot är det min önskan att kunna spara mer pengar idag än vad vi (Micke) gör. Jag har haft så dålig inkomst pga arbetslöshet och jobb på endast 65%, så jag har knappt kunnat lägga undan nåt. Micke kom med en klockren kommentar häromdagen, då han berättade om en kollega på jobbet som har fått lära sig av sina föräldrar att man blir inte rik på inkomsterna, utan på utgifterna. Det var så klockrent att höra honom säga detta vid middagsbordet. Genast gick jag och hämtade papper och penna och började skriva en lista på saker man kan göra/tänka på för att dra ner på utgifterna. Senare på kvällen gick jag in på konsumentverkets hemsida och kikade på spartips. Matrester och mat överhuvudtaget slängs allt för mycket i det här hushållet. Jag försöker göra mitt bästa, men ibland glömmer man helt enkelt bort "gammal" mat i kylen. Men nu ska det bli ändring på det. Jag vet att det kommer att påverka både plånboken, men även miljön, genom att återanvända matrester. Jag ska sätta upp tre delmål för att förbättra vår ekonomi. Sen när man har fått in vanorna så sätter man upp tre nya mål.

1. Vara rädd om maten! Återanvänd rester, laga mer "klimatmat", mer vego och efter säsong.
2. Sluta äta/fika ute! Det går väldigt mycket pengar på sushi, cafébesök, pizza, MAX-mål etc. Dags att dra in på det!
3. Sluta shoppa (kläder)! 1/3-del av kläderna jag har köpt åt Minea hinner jag knappt använda innan det är dags för nästa storlek.


Nu krävs det förändring! Gör om, gör rätt! Vi har även sagt upp alla tidningsprenumerationer, jag hinner inte ens öppna mina träningstidningar. Mina intressen ändras så himla mycket under ett år. När jag är med barn så vill jag läsa gravid/mammatidningar. Sen när jag har fött så är ViFöräldrar mer intressant. När jag vill återfå min smala/normala figur så vill jag läsa Hälsa, FitnessMagazine eller iForm. Och nu när vi ska flytta så är det FamilyLiving, Sköna Hem, Elle Interiör och andra inredningstidningar som är på önskelistan. Så egentligen borde jag inte prenumerera överhuvudtaget utan läsa tidningarna hos någon eller på biblioteket. Mitt nyårslöfte i år var att sluta vara så himla mycket "slösa", så nu ska jag ta tag i det. En bok som jag faktiskt beställde idag var från Lantmännen, "Var rädd om maten". Den var inte så dyr, runt 40 kr + frakt. Den andra boken "100 sätt att rädda maten", ska jag faktiskt försöka låna på biblioteket. Heja mig!

1 kommentar:

Talltita sa...

Tänker på det där med mat och mat som bara blir gammal och slängs. Nu har vi börjat med ett nytt system och än så länge så har det funkat kanon. När veckan är slut så är maten slut och vi har ätit allt.
Vi tänker ut tre maträtter som vi ska ha och köper allt som behövs. Det blir lagom i och med att det blir rester från de tre gångerna och nån gång är man borta och äter. Är det lite extrapris på nån rätt man ska köpa typ korv så lagrar vi i frysen och har det till nästa vecka. Lite tips från oss...:)