onsdag 28 september 2011

Och så var det höst



Eftersom hösten är min favoritårstid så blir jag alltid mer motiverad att blogga då. Den här gången kommer jag lägga fokus på matlagning och härliga recept, men även inredning. Det bästa med hösten, enligt mig, är bondens marknad. Äntligen får man frossa i alla härliga ekologiska grönsaker, som både är underbart gott men även nyttigt. Jag inspireras till att laga mustiga grytor och soppor, fantasin får flöda fritt. Helst vill jag inte utgå från något recept, utan kör gärna freestyle i köket. Och gärna vegetariskt.

Tänkte inleda denna "säsong" med ett fantastiskt gott recept på en favoritgryta hemma hos oss. Vi blev faktiskt bjudna på den här en gång, och sedan dess har vi lagat den flera gånger. Enkelt och otroligt gott!

Aubergine- och kikärtsgryta

1 gul lök
1 röd paprika
1 stor aubergine
2 msk olja (till stekning)
1 burk indisk cooking sauce ex. Tikka Masala (500 g)
1 burk kokosmjölk (400 g)
1 burk kikärter (400 g el 4 dl kokta)
blad från 0,5 kruka koriander
matyoghurt
limeklyftor
ris (3 dl)

Gör så här:
1. Koka riset enligt anvisningar på paketet
2. Skala och skär lök grovt. Dela, halvera och kärna ur paprikan. Skär den och auberginen i 1-2 cm stora tärningar. Fräs grönsakerna i olja i 3-4 min.
3. Tillsätt indisk cooking sauce och kokosmjölk. Låt koka i ca 15 min.
4. Tillsätt kikärterna. Koka ytterligare i 7-8 min.
5. Strö över korianderblad. Servera med riset, matyoghurt och limeklyftor.

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

Malin sa...

Och helt plötsligt var nästa middag planerad =) Det där verkar supergott!

Magdalena sa...

Malin! Det där har NI bjudit OSS på! Minns du inte det??

Anonym sa...

Men det där lâter gott, nästan lite thaï ! Kokosmjölk och stark curry med nâgra grönsaker till ris är en smakupplevelse i slentrianätandet.